D3: KeyCode kan ta sig i röven

Jag fick ett intressant telefonsamtal från KeyCode idag. Det var en dam i andra änden som ville diskutera mina tjänster jag råkar abonnera på hos dem.

Hon förklarade att de inte kunde säga upp tjänsten eftersom den inkom för sent enligt avtalet. Ville jag bestrida detta är jag tvungen att kontakta Gothia Group som har köpt upp KeyCodes fakturor.

Jag förklarade då att det inte är fakturan jag vill bestrida utan att jag vill säga upp tjänsten. Hon repeterade samma inövade fras som tidigare om Gothia och deras ansvar för fakturorna.

gothia-fuckers

Då ifrågasatte jag om Gothia även ansvarar för KeyCodes tjänster. Jag fick till svar att KeyCode ansvarar för sina tjänster själva.

Helt befogat förklarade jag då att jag vill säga upp tjänsten och eftersom hon sa att KeyCode ansvarar för tjänsterna bad jag henne avsluta denna tjänst som jag inte längre vill ha kvar. Hon envisades med att hänvisa till Gothia. Eftersom hon redan sagt att Gothia inte ansvarar för tjänsterna ifrågasatte jag varför hon hänvisar till dem i detta ärende. Hon hade inget svar på detta utan hänvisade till tidigare korenspondens.

Hon hänvisade då till de brev de skickat ut. Jag upprepade mig ytterligare en gång och sa att det inte är fakturan det är frågan om utan tjänsten. Fakturan kommer visserligen efter i samma svep eftersom den hänger i hop. Hon kunde dock inte avsluta tjänsten förklarade hon.

Jag förstår fortfarande inte varför; KeyCode erkänner att det är de som har ansvar för tjänsterna men hänvisar trots detta till Gothia när det handlar om att säga upp en tjänst.

För mig känns det som att de har hittat ett sätt att inte beröra sig med avslut av tjänster eftersom de har valt att skriva sitt avtal på ett sådant sätt att Gothia tar hand om de ekonomiska konsekvenser som det innebär när en kund vill säga upp en tjänst.

keycode-fuckers

Telefonsamtalet avslutades med att jag blev hänvisad till Gothia för fortsatt dialog. Tjejen (läs ”subban”) i luren sa (om man tolkar det som mig) att hon inte ”ville” hjälpa mig med mitt ärende och utan läste bara sitt inövade ”manus om kund vill avsluta tjänst” (hon var alltså helt jävla puckad och kunde ingenting).

Jag förklarade att jag tänker gå vidare, vilket jag tänker eftersom de inte kunnat tillmötesgå mig med mina önskemål om att avsluta en tjänst jag inte vill ha och heller inte kan ta ansvar för samma tjänst själva.

Nästa steg är att kontakta Konsumentverket.

Jag har även skrivit ett mail till Plus på SVT om detta, vi får se var det slutar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *